I juletider är det många som handlar sina julklappar eller fyndar på diverse mellandagsreor över nätet. Men vilket företag kan man lita på och vilka företag ska man undvika då man ägnar sig åt näthandel?
Näthandel – ett växande fenomen
Näthandel växer år efter år och med det tillkommer det även oseriösa företag som har öppnat e-butiker. Att värja sig mot dessa oseriösa företag är inte alltid lätt. Det finns dock några bra tecken som man kan gå efter om man är osäker på om man ska handla av företaget eller ej.
Kolla upp företagets uppgifter
Om det är ett seriös e-butik så bör adressen och namnet till företaget vara utskrivet på webbplatsen. Kolla även vilka kontaktuppgifter som finns, dessa borde också finnas lättillgängliga. Om uppgifterna saknas så bör du vara mycket aktsam. Kolla av kundsupporten och hur bra den fungerar så kan du testa att skicka ett mail med en enkel fråga. Får du inte svar inom en dag eller två så är det inte ett bra tecken.
Vad tycker andra om butiken?
Ett enkelt sätt för att bilda sig en uppfattning är att läsa vad andra tycker om butiken genom att göra en sökning på nätet. Kolla även siter som prisjakt och pricerunner där användarna kan betygsätta och kommentera olika e-butiker efter sin egna upplevelser av näthandel.
Läs igenom köpvillkoren
På webbplatsen så bör det finnas en sida med villkor. Läs vad som gäller vid leveranser och vilka avgifter som eventuellt kan tillkomma, det är ett bra sätt för att också undvika obehagliga överraskningar. Det kan också vara bra att kolla upp vad som gäller vid ångerrätten och vad för garanti som finns på produkterna.
Ge aldrig ut dina kortuppgifter
Vill du betala med ditt kreditkort? Då bör det framgå tydligt vilket företag som har hand om betalningslösningen och som därmed kommer att hantera dina kortuppgifter. Skicka aldrig dina kontokortsuppgifter, eller annan känslig information, via mail till butiken.