En ny undersökning visar att var tredje svensk mellan 16 – 79 år inte kontrollerade energimärkningen vid sitt senaste köp av elektronikvaror till hemmet.
Energimärkning på elektronikprodukter finns till för att hjälpa konsumenterna att göra energi- och klimatsmarta val. Trots detta väljer var tredje svensk att strunta i den informationen. Den går bland annat att hitta på vitvaror, tv-apparater och lampor. Genom att välja de energisnålaste alternativen sparar man inte bara på miljön utan där finns en hel del pengar att spara varje år.
– Det borde ligga i konsumenternas intresse eftersom energimärkningen hjälper dem att spara pengar på att välja produkter som förbrukar mindre energi. Menar Jonas Lindelöf, Sverigechef på Enefit, som beställt undersökningen från Sifo.
Han tillägger även att energimärkningen sätter press på tillverkarna att utveckla och investera i energieffektiv produktdesign.
Svalt intresse i Norrland
Undersökningen visar att de som är bosatta i övre Norrland intresserar sig minst för energimärkningen. Hela 49% av de tillfrågade struntade i att kolla märkningen vid sitt senaste köp jämfört med 27% av de som bor i södra Sverige. Det visade sig också vara stor skillnad på intresset över märkningen beroende på ålder. I åldersgruppen 56-79 år kollade 2 av 3 på märkningen jämfört med en tredjedel i åldrarna 16-34 år.
Energimärkning
Energimärkningen går i en skala från A-G med en färgskala från grönt till rött. Det energieffektivaste valet är den gröna delen av skalan. Det finns även möjlighet att utöka de högra klasserna till A+, A++ eller A+++ vid behov.
Vid köp av ny elektronik ska man inte enbart titta på energiklassen utan även den faktiska energiåtgången. Denna siffra uppges oftast som årsförbrukning. Ju högre siffra desto mer energiåtgång, Andra uppgifter som finns med i märkningen som är intressanta att titta på är buller, volym och kapacitet.
LÄS: Energispara i köket & Energispara i badrummet
EPREL
Från och med 1 januari 2019 kommer den europeiska databasen för energimärkta produkter, EPREL, att finnas på plats. Namnet är en förkortning av European Product Registry for Energy Labelling och kommer att innehålla information om energimärkta produkter så att du som konsument lätt ska kunna jämföra olika produkter. Det kommer att vara obligatoriskt för tillverkare och importörer att lägga in denna data om energimärkta produkter och databasen riktar sig mot konsumenter och marknadskontrollmyndigheter i hela EU, samt Norge.
Källa: Enefit, Energimyndigheten