Prenumererar du på din musik? Då tillhör du troligtvis en av drygt 87 miljoner, som prenumererar på antingen Apple Music eller Spotify. Nu i dagarna har musiktjänsten Spotify bekräftat att de nått hela 60 miljoner betalande prenumeranter. Apple Music ligger däremot en bra bit efter, med endast 27 miljoner betalande prenumeranter.
Spotify har idag runt 140 miljoner användare, där majoriteten alltså använder den reklamfinansierade gratisversionen. Antalet betalande prenumeranter har dock ökat med 10 miljoner de senaste fem månaderna – en dramatisk ökning. Allt eftersom användare vill ha mer och fler skräddarsydda tjänster ökar också marknaden för just detta.
Stora summor på streamad media
I en tidigare nyhet skrev vi om att svenskar lägger i snitt 17 000 kronor om året per hushåll, för just abonnemang inom media, film, musik och telefoni. I denna summa ingår alltså tjänster så som Apple Music och Spotify.
Även gratistjänsterna börjar växa och blir bättre – för några år sedan gjorde Spotify sin app tillgängligt även i telefonen för de som har gratisversionen. Likaså blir livestreaming allt mer vanligt – tjänster som Netflix och HBO fortsätter växa, och Netflix planerar att fortsätta investera i egenproducerad media. För de som är intresserade av streamad media finns alltså mycket nytt och spännande att se fram mot.