Många har det svårt att behålla koncentrationen på arbetsplatser där man är ständigt uppkopplade. Det kan lätt kännas som att man gör flera saker samtidigt men ändå inte får någonting gjort. Ta hjälp av dessa på knepen om du är fast i en arbetsmiljö där du är ständigt uppkopplad och känner att koncentrationen är svår att behålla.
Telenor har tagit fram fem enkla knep eller regler som man som chef eller anställd kan försöka implementera på arbetsplatsen. Många undrar kanske varför de har så svårt att koncentrera sig och snabbt sitter med mobilen i handen istället för att lyssna på mötet eller göra sina uppgifter.
Svaret på det är att hjärnan ständigt håller koll på kontraster som ljud, synintryck, smaker och dofter. Därför så reagerar hjärnan omedelbart på tillexempel ringsignaler.
Dessa ljud kan skapa stress och hindrar därför människor från att var effektiva och prestationen kan då bli sämre. Studier har visat att ljud i öppna kontorslandskap är extra störande. Här nedan kan du läsa fem stycken tips som kan förbättra arbetsmiljön och koncentrationen.
- Sprid kunskap om varför regler och policys för teknikanvändning är viktig.
- Ha mobilfria möten.
- Inför ljudlöst som standard. Speciellt i miljöer där medarbetare sitter nära varandra. Och undvik ringsignaler i öppna kontorslandskap.
- Undvik även mobilsamtal i öppna kontorslandskap. Den som ringer eller blir uppringd bör gå undan för att inte störa kollegor.
- Definiera tydliga tidsramar för vad som förväntas när man ska besvara mail, sms och telefonsamtal. Är det inom några minuter, timmar eller dygn?
Källa: Telenor.se