För 26:e året i rad har HUI Research utsett Årets Julklapp. Detta året tar man hänsyn till mat- och hälsotrenden och utser därför råsatftcentrifugen som Årets Julklapp 2013.
Enligt motiveringen vill allt fler laga mat från grunden och själva kunna styra över innehållet. Surdegsbröd, långkok och att stoppa egna korvar är i ropet, vilket visar på ett stort intresse för kvalitativ matlagning. Årets Julklapp speglar därför såväl den ökade hälsomedvetenheten och gör-det-själv-trenden bland svenska folket.
Råsaftcentrifugen blir alltså Årets Julklapp 2013 och den uppfyller alla tre kriterier för Årets Julklapp:
* Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
* Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
* Produkten ska representera den tid vi lever i
Om råsaftcentrifugen blir en storsäljare återstår att se. Som namnet antyder används den alltså för att utvinna råsaften ur frukt, bär och grönsaker. Årets Julklapp 2012 blev hörlurarna och 2011 var det den färdigpackade matkassen som utsågs.
När det gäller julhandeln i generellt spår HUI Research att den detta året ökar med 1,5 procent och därmed sätter nytt rekord.