Black Friday har fått fäste i Sverige. I år ökade e-handelns omsättning med 20% under den stora shoppingdagen.
Black Friday har kommit för att stanna. I år ökade e-handelns omsättning med 20%. Trots den höga siffran låg resultatet i lä med föregående års ökning på 59%. Det är DIBS* som presenterar statistiken som vittnar om en blomstrande handel på nätet.
-Vi kände att det skulle bli nytt rekord för e-handeln då Black Friday numera är starkt i Sverige. Sveriges ekonomi är fortsatt god och webbutikerna satsar. Men många webbutiker kampanjar nu hela veckan och andra tjuvstartar kl 22 på torsdagen vilket påverkar handeln på just Black Friday, och man kan säga att det numera är en ”Black Week”,
säger Patrik Müller, E-handelsexpert på DIBS Payment Services.
Förlängning av Black Friday
I år har vi, som Patrik Muller nämnde, kunnat se trender som tjuvstart på torsdagen, Black weekend, Black week och förlängd helg som även väver in Cyber måndag. Detta resulterar i en något mindre ökning av omsättningen på själva Back Friday. Däremot var omsättningen tre gånger så hög under själva dygnet Black Friday än övriga dagar.
Sett till hela veckan har handeln ökat starkt och nästan hälften av alla svenskar handlar online dessa dagar. Många passar dessutom på att göra sina julklappsinköp till kraftigt rabatterade priser.
– I år handlar nästan hälften av svenskarna under Black Friday och främst på nätet, och det märks i köpstatistiken. De webbutiker som inte hänger på Black Friday-racet som nu är i princip hela veckan får en kämpig julhandel eftersom en del till och med slutför alla sina julklappssköp under Black Friday, eller ja − under Black Week, säger Patrik Müller, E-handelsexpert på DIBS Payment Services.
Elektronik stod högt på listan
Elektronik som ofta varit kraftigt rabatterat under Black Friday, var ett hett mål. Det stod högt på listan över mest hemklickat under helgen i sällskap med hobby, hem/möbler och hälsa/skönhet.
Källa: DIBS*
*DIBS data är baserad på faktiska transaktioner dvs köp och omsättning hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till DIBS. Man använder ett bra och representativt urval för att kunna jämföra mot föregående år. DIBS har totalt sett överlägset flest transaktioner i både Sverige och Norden.