Varje år utser publicisten IDG.se årets bästa sajter inom ett flertal olika kategorier. Det handlar om den årliga "Topp100" och varje utmärkelse på listan är lika prestigefull. Detta då IDG är ett av världens ledande företag inom techmedia och marknadsföring. Man står bakom flertalet kända sajter så som MacWorld, PC för Alla och IDG.se. IDG Sverige ingår i koncernen International Data Group som startades i Boston redan 1964. När det gäller den årliga listan så har denna funnits ända sedan 2002. Vinnare på den tiden var sajter så som Lunarstorm och Gulasidorna. Den förstnämnda finns som bekant inte kvar och när det gäller Gulasidorna så är det vad vi idag kallar Eniro. Numera är IDG:s Topp100 indelade i sjutton kategorier varav en av dessa är årets bästa sajter inom finans och försäkringar. Årets vinnare i denna prestigefyllda kategori blev inte helt oväntat försäkringsbolaget IF.
Försäkringsbolaget IF hade alltså den sajt inom finans och försäkringar som utmärkte sig mest enligt juryn hos IDG.se. Motiveringen löd bland annat att man ständigt fortsätter att utveckla sajten och skapa tjänster för att förenkla upplevelsen för kunderna. IF var även vinnare i samma kategori förra året och det är tydligt att det populära försäkringsbolaget lägger stor kraft i att ta fram en sajt som skiljer sig från konkurrenternas. Under året har IF bland annat gjort förbättringar av sina självservicefunktioner. Vidare kan kunder betala sina försäkringar direkt via Swish. Tack vare alla tjänster kan kunder hos detta försäkringsbolag i princip sköta allt själva utan att behöva kontakta en rådgivare. Så trots det faktum att man verkar i en krånglig bransch har man via sin sajt gjort det enkelt för kunderna.
IF vinnare i kategorin årets bästa finans- och försäkringssajt
Solklar etta i kategorin årets bästa finans- och försäkringssajt blev alltså försäkringsbolaget IF. Men det finns även fyra andra pristagare i kategorin. En av dessa vinnare är Avanza som länge varit en ledande nätmäklare i Sverige. Enligt IDG.se är Avanza en spännande spelare inom finansbranschen och utvecklingen av bankens hemsida sker kontinuerligt. En hemsida som gör det enkelt för kunder att investera och spara pengar. Under året som gått har Avanza gjort ytterligare förbättringar av sin sajt genom en rad olika funktioner. Bland annat är det nu enklare för kunder att se kostnader som är förknippade med fonder. Vidare har man tagit initiativ som ska främja sparandet bland kvinnor. Detta under hashtaggen #tjejersomsparar som vi rekommenderar dig att kolla in. Avanza har även gjort det enklare för privatpersoner att förstå sig på privatekonomi. Sammantaget alltså en mycket värdig vinnare i Topp100 2019.
Inte helt oväntat är även Klarna en av vinnarna i årets bästa finans- och försäkringssajt. Som bekant är Klarna en ledande aktör när det gäller e-handel och man gör det hela tiden enklare för personer att nätshoppa. Företagets hemsida har under året bland annat få en förbättrad meny samt startat en blogg där e-handelsbolag kan ta del av nyttig information.
Pristagaren Dreams hjälper dig att nå dina sparmål
Kategorin Årets finans- och försäkringssajt har inte mindre än fem vinnare. En av dessa pristagare är Dreams som kanske många av er redan känner till. Dreams är en sparapp som ska förenkla för privatpersoner att nå sina drömmar och sparmål. Appen bygger på forskning som visar att det är enklare att spara pengar när det finns ett tydligt mål. Med anledning av detta så fokuserar Dreams sparapp på att användaren ska sätta ett mål. När man väl har sitt mål kan man enklare sätta en tydlig sparplan vars syfte är att nå drömmålet. Dreams har idag flera hundratusen användare både i Sverige och i grannlandet Norge. Under året som gått har Dreams vidareutvecklat sin app så att användare även kan fondspara. Dreams produkt ligger helt rätt i tiden och man har tagit vara på den nya tekniken och forskningen för att få unga att börja spara.
Den femte och sista vinnaren i kategorin är den digitala bokföringstjänsten Bokio. Bokio erbjuder en enkel och gratis bokföringstjänst för småföretagare. Tjänsten har under året gått från klarhet till klarhet genom att bolaget har förbättrat användarvänligheten och lagt till nya smarta funktioner. All utveckling som sker baserar sig på den feedback man får ifrån sina användare. Vidare använder man sig av sin användardata för att genomföra viktiga uppdateringar och lägga till nya funktioner.