Ordet ”rea” förekommer allt oftare hos svenska butiker. För flitig användning av ordet kan vara missvisande och göra att det förlorar sin betydelse, menar Mikael Sandström, branschordförande i Svensk Handel Stil.
– Det finns en del butiker som överutnyttjar rea-begreppet så det blir urvattnat och förlorar sin betydelse. En rea ska signalera att det är en rejäl prissänkning på en stor del av sortimentet, inte ett par ensamma skor i ett hörn”, säger Mikael Sandström till di.se.
Han menar också att begreppet ”vinterrea” används mer, liksom att ”julrea” förekommer innan jul. Enligt Mikael Sandtröm bör butiker ha en julrea efter jul och en sommarrea. Om man har fler än dessa bör man tänka till lite extra då ordet kan förlora sin betydelse. En rea ska dessutom vara tidsbegränsad och på varor som ingår i det normala sortimentet.
Skulle en butik höja priset strax innan en rea för att sedan sänka det till ordinarie pris och kalla det för rea är det ett övertramp mot marknadsföringslagen. Det menar Magnus Karpe som är jurist på Konsumentverket, enligt di.se. Han menar även att begreppen ”slutförsäljning” och ”utförsäljning” inte bara ska följa reglerna för rea, utan också gälla hela lagret eller en tydlig del av det.
Läs mer om marknadsföringslagen hos Konsumentverket och var uppmärksam på bluffreor under julhandeln. Hos oss på Allt om Spara hittar du ett flertal spartips inför julen med andra sätt att komma billigt undan än att bara leta efter reor i butiker.