Enligt en ny undersökning finns det ett missnöje hos teleoperatörers kunder och mer var tionde privatkund planerar att byta operatör.
Det skriver TT och hänvisar till en undersökning som har gjorts av Svenskt Kvalitetsindex baserat på 6 300 intervjuer med telekomkunder. Frågorna har handlat om fast och mobil telefoni, samt fast och mobilt bredband och digital-tv.
Kunderna ger låga betyg till operatörerna och var fjärde kund har klagat på sin tjänst. Missnöjet rör sig främst om uppkopplingshastigheten. Enligt undersökningen planerar mer än var tionde privatkund att byta operatör och hos ett av företagen rör det sig om var femte privatkund på fast bredband. Hos en annan operatör riskerar man att förlora var fjärde företagskund med mobilt bredband.
När du tecknar abonnemang finns det alltså mer än enbart priset att ta hänsyn till som kund. Täckning, uppkopplingshastighet, support och flera andra faktorer finns att beakta, för att du ska känna dig nöjd. Jämför gärna flera olika innan du binder upp dig.