Varje år genomför Svenskt Kvalitetsindex en stor undersökning där bankernas egna kunder får delta. I undersökningarna tar man reda på hur pass nöjda kunderna hos respektive bank är. Det här ger en väldigt bra indikation på hur de egna kunderna faktiskt uppfattar banken. Därefter kan man på ett enkelt sätt jämföra kundnöjdheten för samtliga svenska banker. De banker som hamnar på en hög position i listan får en kvalitetsstämpel på att det man gör fungerar. Dessutom kan bankerna lyfta fram sin ranking när man försöker få in nya kunder.
Länsförsäkringar har Sveriges nöjdaste bankkunder
De senaste två åren har det varit Länsförsäkringar Bank som utsetts till den bästa banken i Sverige. Länsförsäkringar har alltså haft de mest nöjda kunderna vilket var fallet även i år. Länsförsäkringar Bank har Sveriges nöjdaste bankkunder 2010. 79,6% av Länsförsäkringar Banks kunder var nöjda med banken och dess tjänster. Tätt efter på en andraplats hamnade Handelsbanken som fick 78,3%. Tredjeplatsen kneps av uppstickaren Skandiabanken som också kan påvisa fina siffror i år.
Sveriges sämre banker
Det är fel att säga Sveriges sämsta banker men det är trots allt så att alla listor har en toppen och en botten. I årets lista hamnar SEB längst ner och rankas därmed sämst bland de största svenska bankerna. Trots detta har SEB ändå gjort den största ökningen mot föregående års lista men hamnar ändå inte högre upp än en tionde plats. Frågan är vad det beror på men helt klart är att turbulensen i media om bonussystem och annat har påverkat.
Sveriges bästa banker 2010 - hela listan
1: Länsförsäkringar Bank – 79,6
2: Handelsbanken – 78,3
3: Skandiabanken – 78
4: Sparbankerna – 75,8
5: ICA Banken – 75,6
6: Danske Bank – 71,6
7: Nordea – 71,3
8: Sparbanken Finn – 70,7
9: Swedbank – 70,3
10: SEB – 70