Har du fått en faktura på ett abonnemang eller en vara du inte visste att du beställt? Då är du inte ensam, detta visar Konsumentverkets och Konsument Europas Konsumentrapport 2017.
I Konsumentrapporten 2017 framgår att 200 000 svenskar fastnat i en abonnemangsfälla någon gång under de senaste tre åren.
En abonnemangsfälla är när du som konsument får fakturor för abonnemang eller tjänster du inte visste att du beställt på nätet. Det kan till exempel handla om att du beställer en billig produkt utan att förstå att du binder upp dig för ytterligare leveranser av varor som kostar pengar.
Av de uppskattningsvis 200 000 personer som drabbats i Sverige så betalade ungefär en tredjedel av personerna fakturan.
Fenomenet med abonnemangsfällor är inte heller något unikt bara för Sverige. Undersökningen omfattade flera andra europeiska länder och även där har personer drabbats av vilseledande marknadsföring.
Vad kan man då göra om man känner sig lurad? Konsumentverket och Konsument Europa har skapat en checklista med åtgärder du ska vidta om du drabbats av en abonnemangsfälla. Du hittar den på Konsumenteuropa.se.
Bland tipsen finns:
– Kontrollera om ångerrätt finns
– Bestrid fakturan