Tycker du det känns lite läskigt och ovant att gå på jobbintervju? Och hur ska man bäst prata om sig själv? Du är inte ensam. Enligt Wall Street Journal ska du ta hjälp av egenskaper hos poliser, kundtjänstpersonal och komiker för att få till en bra jobbintervju.
Enligt Wall Street Journal är det viktigt att skapa en personlig förbindelse. Det visar experimentet som gjordes när rekryterare redan efter 2-3 minuter fick betygsätta kandidaterna. De som tidigt hade högst betyg hade också större sannolikhet att få jobbet, oavsett resultat under senare delen av intervjun.
Tre yrken att ta lärdom från enligt Wall Street Journal:
1. Gör som kundtjänstmedarbetare och rikta positiv uppmärksam och kontakt. Till exempel genom att ge komplimanger eller fråga hur dagen har varit.
2. Gör som poliser och hitta gemensamma hobbys och intressen. Till exempel genom att samtala om det som är intressant för er båda.
3. Gör som en komiker och samspela. Till exempel visa empati, respons och ge utrymme för din motspelare att tala, dvs rekryteraren som sitter mittemot dig på intervjun.
Vad som också är viktigt är att förstå rekryteraren och vad som är viktigt för den personen. Är det en person som gillar småprat eller inte? Träna på kallpratet om det är något du tycker är jobbet.
”Om du är ute och handlar en kaffe, fråga personen vid kassan hur deras dag går” tipsar professor Brian Wiser till WSJ.