SKI (Svenskt Kvalitetsindex) släppte på måndagen en ny undersökning av mobilbranschen. Den visar vilka som enligt kunderna är de bästa och sämsta operatörerna.
Vinnarna i undersökningen är Halebop, Comviq och Tele2 bland annat på grund av schysst varumärkesbyggande, priserna och kundservicen. Telia har nöjdast företagskunder. Lojalast kunder får de som hanterar klagomål bra, visar mätningen.
– Nyckeln är kundbemötande och service. När kunderna har varit i kontakt med Tele2 stärks lojaliteten till företaget. Det är intressant och visar att företaget tar kunden på allvar, säger Johan Parmler, VD för SKI.
Förloraren är operatören Tre (3) som rasar flera placeringar. Sämre täckning och dålig klagomålshantering är några av punkterna som företagets kunder har synpunkter på. Många av deras kunder funderar också på att byta abonnemang.
– Tre sticker ut för kunderna känner sig nästan lurade. Det är hemskt att säga, men det dyker upp kommenterar av typen jag förstod inte vad jag köpte, säger Johan Parmler.
Källa: SKI (Svenskt Kvalitetsindex)