Den statliga institutionen Skatteverket ses ofta i sammanhang av ekonomi. Skatteverket är Sveriges förvaltningsmyndighet för skatt, folkbokföring och bouppteckningar. De är också den myndighet som ansvarar för tillsynen av statens fordringar. Verksamheten bedrivs på alla de kontor som finns utspridda på många platser i landet. Skatteverket arbetar både för privatpersoner och företag och har som primär uppgift att ta emot och granska deklarationer. Några utvalda kontor har också uppgiften att administrera flytt, personbevis och bouppteckningar.
Skatteverket i ett nationellt perspektiv
Verket har dryga 10 000 anställda varav 380 på huvudkontoret som är förlagt till Solna. Antalet kontor i landet uppgår till ett 100-tal. För att förenkla processen med skatte- och försäkringsfrågor öppnandes under 2008 ett 40-tal så kallade servicekontor för att administrera de här frågorna betydligt enklare. För att förenkla för småföretagare drev Skatteverket också igång internetsajten Verksamt.se. Där kan nyföretagare få hjälp och tips med områden som kan vara nyttiga att känna till i en uppstart av en ny verksamhet. Sajten är ett samarbete mellan de statliga myndigheterna Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket.
E-tjänster
Då allt fler människor använder sig av Internet för att leta information och utföra tjänster har även Skatteverket tvingats anpassa sig. Deras webbplats har fått ett ordentligt lyft sedan starten 1996 där människor idag kan hitta allehanda information om skatter, deklaration och bouppteckningar. Utbudet av blanketter direkt på webbplatsen är stor och det är enkelt att hitta det man vill ha och direkt skriva ut i hemmet. Skicka det sedan till Skatteverket för godkännande. Även E-deklarationen har blivit en stor succé där miljoner svenskar idag använder tjänsten för att enklare lämna in sin klara och granskande deklaration direkt på Internet. Skatteverkets webbplats har vunnit flera priser och blev så sent som 2018 utsedd till ”Bästa myndighetssajt” av IDG.se.
Kontakta skatteverket
Är man intresserad av att komma i kontakt med Skatteverket kan man välja flera olika alternativ. Om intresset finns att tala med en handläggare finns olika telefonnummer att ringa beroende på vilket ärende man har. Det går också bra att skicka e-post direkt via ett formulär på deras hemsida. Alternativt via sitt eget e-postprogram via relaterad e-postadress. En stor del av kontakterna sker via blanketter och brev vilka kan nås på hemsidan. Det går också att besöka något av de dryga 100 kontoren som finns runt om i landet för att få tala med en handläggare. Skatteverket anordnar så kallade informationsträffar där människor som skall starta eget, göra en bouppteckning eller deklarera får träffa likasinnade. Där kan de diskutera frågor och funderingar med handläggare från Skatteverket som beskriver och reder ut de frågetecken som finns.
Är du en arbetsgivare, förening, företagare, nyföretagare, privatperson eller lärare? Då kan du direkt ta kontakt med Skatteverket för att få hjälp med dina frågor. Tveka inte, det är bättre att fråga en gång för mycket än att inte fråga alls.