Ungefär 65 miljoner kontrolluppgifter har kommit in till Skatteverket, som nu uppmanar alla att kontrollera att det inte är några fel i de uppgifter man har fått hemskickade.
Kontrolluppgifterna kommer från bland annat arbetsgivare, gåvomottagare, banker och bostadsrättsföreningar och de ligger till grund för uppgifterna som förtrycks i deklarationen. För att deklarationen ska gå smidigt bör du kontrollera de uppgifter du fått hem, så att personnummer är korrekt och att uppgifterna stämmer med lönebesked och kontoutdrag.
Märker du att uppgifterna inte stämmer, så ta kontakt med den som lämnade dem och be om rättelse. Även om en kontrolluppgift saknas bör du ta kontakt med den som borde ha skickat den. Om uppgifterna blir fel, kan man behöva svara på frågor från Skatteverket och riskera att inte få pengar innan midsommar om man får tillbaka på skatten.
Deklarationsblanketten börjar tryckas i mars och därefter görs korrigerar enbart i e-tjänsten.