Drygt 400 personer inom administration och försäljning kommer att varslas när SJ ska spara pengar.
SJ meddelar att en ökad konkurrenssituation, samt förändrat köpbeteende har gjort att organisationen behöver spara pengar inför framtiden. Kostnaderna behöver minska med drygt 1 miljard kronor över en treårsperiod.
– Vårt mål är att vara kundernas förstahandsval. Därför investerar vi bland annat i moderniserade tåg, utvecklar ännu bättre självbetjäningslösningar för våra kunder och inför kundvärdar på perronger. Men det räcker inte. Vi måste skapa utrymme för sänkta biljettpriser för att vara konkurrenskraftiga. Det innebär att vi måste minska våra kostnader, säger Crister Fritzson, VD på SJ i ett pressmeddelande.
I dag offentliggjorde SJ att 400 anställda inom administration och försäljning ska varslas när 18 resebutiker ska stängas och nedskärningar inom administration ska göras. Även Contact Center i Tranås läggs ner och kundtjänstverksamheten koncentreras istället till Ånge. Utöver de 400 anställda som varslas berörs även 58 personer med tidsbegränsad anställning inom försäljningsorganisationen.
Dessa förändringar förväntas minska kostnaderna med 200 miljoner kronor, enligt SJ.