2013 väntas bli ett rekordår för julhandeln och näthandeln är givetvis en bidragande faktor. Att handla över nätet är enklare än någonsing men det finns också fallgropar för dig som konsument. Vi har samlat några tips och råd om vad man bör tänka på när man handlar över nätet.
Julhandeln väntas, som tidigare rapporterat, att slå rekord i år. Den allt växande näthandeln är en bidragande faktor men för dig som konsument är det lätt att man råkar illa ut, vi har tagit del av några tips och råd, av Dagens Nyheter, som vi gärna vill dela med oss av.
Dagens Nyheter har tagit del av information från Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket, och vi har summerat några av hennes tips och råd.
Tips och råd när du ska handla över nätet:
– Var ute i god tid eller dubbelkolla med företaget om leveranstiden, gärna skriftligt.
– Betala ej i förskott, om något skulle hända.
– Kolla upp företaget om du är osäker. Gör en sökning om företaget haft missnöjda kunder tidigare och om vad.
– Om något går fel med ditt köp vänd dig till företaget och kräv att få felet ordnat, många företag är måna om sitt rykte.
– Var misstänksam om en vara är för billig, speciellt i jultider.
Bra att veta:
– Du har 14 dagars ångerrätt inom Sverige och 7 dagar inom Europa.
– En vara kan reklameras 3 år efter köpet, men felet måste meddelas inom två månader efter att det har upptäckts.
– Konsumentköplagen gäller endast mellan företag och privatpersoner. Har du köpt en vara i andra hand så är skyddet sämre och då gäller det att upprätta ett avtal med personen du köpt varan av för ett fullgott skydd.
– Vänd dig till Konsumentvägledningen i din kommun om du behöver hjälp, är varan köpt från en butik inom Europa kan du vända dig till Konsument Europa.
Källa: DN.se