I Årets Julprognos för 2013 tror HUI Research på att julhandeln kommer att slå rekord, men ett försiktigt sådant. Med en arbetstagarhelg och många lediga dagar gynnas resande och konsumtionen utomlands.
HUI Research spår att tillväxten för december blir 1,5 procent, då förutsättningar finns för svenskarnas konsumtion. Hushållen är köpstarka och konsumentförtroendet är högt. Räntorna är låga, kronan är stark, inflationen är låg och löneökningar har skett, vilket innebär köpstarka konsumenter med ett visst uppdämt konsumtionsbehov. De vinnande sektorerna spås bli dagligvaruhandel på grund av det ökade matintresset, samt klädhandeln.
Men det finns vissa utmaningar för detaljhandeln i jul, då konsumenter på senare tid har prioriterat upplevelser samt känner av influenser från oroligheter i euro-området. Denna jul innebär även många lediga dagar, vilket kan göra att man åker på semester och konsumerar utomlands istället.
Vilken som blir Årets Julklapp kommer HUI att presentera den 19 november. Kan det kanske bli Second Hand föremålet? Att satsa på begagnatmarknaden när det kommer till julklappsinköp kan vara snällt för både plånbok och miljö.